23 Kasım 2007 Cuma

ULUSLARARASI PAZARLARDA REKABET

Bir firmanın uluslararası pazarlarda rekabet üstünlüğünü kazanmasında etkili olan en önemli faktörler

Uluslarası pazarlarda rekabet üstünlüğü getirecek en önemli faktörlerden biri tabii ki fiyattır. Dünya üzerinde yaratılan gelirin daha küçük bir kısmına sahip olsa da çok daha önemli sayıda insan fiyat konusuna duyarlıdır.

Maliyet üstünlüğü, yukarıda söylediğimiz fiyat üstünlüğünü getirecek asıl stratejik noktadır. Maliyetlerini kabul edilebilir ve malı sattırabilir(kaliteden çok fazla ödün vermeden) ölçüde aşağıya çeken firma, fiyatla istediği kadar oynama ve kar marjını yüksek tutma hakkına sahip olmaktadır.Fiyat üstünlüğü bu şekilde gelmektedir.

Peki, kaliteden fazla ödün vermeden fiyat liderliği ve maliyet üstünlüğü nasıl gerçekleştirilebilecektir? Burada karşımıza çıkan tedarikçilerle olan pazarlık gücü ve ilişki ön plana çıkar. Tedarikçilerden yapılacak satın almalarda birim fiyat ne kadar düşükse, o oranda firmanın satışına yansıtacağı maliyet o oranda düşük olacaktır. Büyük perakende devlerinin daha yüksek maliyetlerine rağmen hala piyasadan daha ucuza mal satabilmesinin nedeni yüksek miktarda yaptıkları alımlar vasıtasıyla büyük pazarlık gücü elde edebilmeleridir.

Bayilerin ve diğer dağıtım kanallarının ele geçirilmesi, farklı bayi ve kanal sistemlerinin oluşturularak rakibe tepki verme zorunluluğunun doğması da rekabet üstünlüğünü getirecektir.

Kalite algısı da kuşku götürmez faktörlerden bir tanesidir ki gelir seviyesi arttıkça, o hedef kitlenin gönlünü kazanabilmek için kaliteli ürünler üretmek şartı rekabetin sürekliliğinin sağlanması adına devam etmektedir.

GÖKHAN KILLIOĞLU

Hiç yorum yok: