23 Kasım 2007 Cuma

GLOBAL PAZAR FIRSATLARI

KÜRESEL ( GLOBAL ) PAZAR FIRSATLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Küresel pazar çevresini oluşturan çok sayıda etmen vardır. Pazar fırsatları araştırılırken bu faktörlere gereken önemi gösterip gerekli iş etüdleri yapan firmalar dış pazarlarda rekabet avantajı elde edebilirler. Uluslararası pazarlara açılırken firmanın, girilmesi düşünülen pazarla ilgili yapması gereken başlıca inceleme alanları demografik çevre, fiziksel çevre, ekonomik çevre, politik çevre, sosyal çevre, kültürel çevre, hukuki çevre ve vergi sistemi olarak değerlendirilebilir. Bu saydığımız tüm faktörler, firmanın dış pazar ilişkisi içinde olacağı ülkeye ait, firmanın kontrol alanı dışındaki etmenlerdir. O halde firmanın burada yapması gereken dış pazara girmeden önce o ülke için etüdü yapmak ve tüm dış ticaretle ilgili olabilecek faktörler hakkında bilgi toplamaktır. Saydığımız tüm etmenler işletme için bir risk veya pazara giriş engeli teşkil edebilir. Bunların önceden firma tarafından tespit edilebilmesi gerekmektedir.Firma tüm risklere rağmen pazara girmeyi kabul ediyorsa ,bu riskler için gerekli önlemleri almalıdır.

Küresel pazar çevresiyle ilgili firmanın kontrol alanı dışındaki ticareti gerçekleştireceğimiz ülkeye ait saydığımız faktörlerin yanı sıra sektör ve ürünle ilgili pazar analizleri, küresel pazar fırsatlarının analizi sırasında yapılmalıdır. Şirketin bu durumda yapması gereken pazar potansiyelini incelemektir. Pazarlayacağımız ürün veya hizmetin ticareti yapacağımız ülkedeki müşteriler gözündeki değeri nedir bilinmelidir. Bazı durumlarda da globalleşmenin kaçınılmaz bir sonucu olarak hızla değişen- aslında bu değişimin öncüsü yine firmalardır- müşteri talepleri doğrultusunda toplumun değer yapısı ve tercihleri göz önünde bulundurularak o ülkede yeni bir talep yaratabilmek de firma için olasıdır. Değişimin öncüsü firmalara teknolojik ürün satan firmaları örnek gösterebiliriz. Cep telefonları, kameralar, fotoğraf makineleri ve bilgisayarlar çok hızlı bir şekilde geliştirilmekte, teknolojik ürün satan firmalar da bu gelişmeleri takiben pazara sundukları yeni model ürünlerle olmayan bir talebi yaratabilmektedirler.

Pazar potansiyeli ve müşteri tercihlerinin ardından, yine ülke ile ilgili ancak bu kez daha sektörel bazda değerlendirilmesi gereken yerel üretim durumu, ithalat durumu, sektörel ve ürün bazındaki ülkedeki rekabet durumu ve aracı yapısı yine mutlaka kontrol edilmesi gerekli faktörlerdendir. Yerel üretim ve mevcut ithalat talebi karşılıyor ve sizin yapmayı planladığınız ihracat ürün veya hizmet bazında pazarda bir fark yaratmıyorsa, yapılacak olan ihracat istenilen düzeyde etkin olarak gerçekleştirilemeyecektir. Müşteri tercihlerinin analizi ve üretim-ithalat durumunun analizi sonucunda satış potansiyeli ortaya konulmuş olur ki o ülkedeki satış potansiyelinin analizi aslında işe girip girilmeyeceği kararının verilmesini sağlayan analizdir. Çünkü dış pazarda firma karlılığını sürdürebildiği takdirde temel amacı olan varlığını sürdürmek ilkesini de yerine getirme kolaylığını elde etmiş olur.Satış potansiyelinin analizi firmanın ilgilendiği, var olduğu bir sektör için yapılabileceği gibi sınırlı sayıda ürün veya ürün grupları için de satış potansiyeli değerlemesi yapılabilir.

GÖKHAN KILLIOĞLU

Hiç yorum yok: